Vi blir allt mer medvetna om det ekologiska och vikten av att tänka på naturen och miljön. Det märks i vårt av av kläder, hur vi äter – och även hur vi tar hand om våra kroppar. Det märks också på vår inredning och det val vi gör av affär och produkter.

I ett pressmeddelande här kan vi läsa att  hela 77 procent av allmänheten är positiva till att exempelvis återanvända möbler och inredning på arbetsplatsen, siffror som mest troligt (om än något lägre) även går att applicera på hemmet.

????????????????????????????????????????Och att vi handlar på nätet är också någonting som visar på det mer moderna och miljövänliga hemmet. Att nätshoppa är nämligen mycket effektivt och ger konsumenten mer valfrihet. Förut, innan näthandel, var människan väldigt låst till de butiker som finns i närheten men numera kan en handla, exempelvis en vacker kristallkrona, även fast närmsta inredningsbutik ligger flera mil bort. Dessutom är e-handel bra för miljön, någonting du kan läsa mer om i denna artikel. Och näthandeln håller även på att omfamna försäljningen av mat. Att få mat hem i form av matkassar har blivit allt vanligare de senaste åren och enligt en artikel från Dagens Industri som du kan läsa här menar man på att den digitala matförsäljningen ökade med hela 52 procent under hösten 2014. Även här, precis som med inredning och mode, handlar valet av att köpa på nätet om möjligheten att välja och ett större utbud. Men om svenskarna var medvetna om att det även är en faktiskt ganska miljövänlig handling skulle näthandeln mest troligt öka ytterligare. Staffan Mörndal som arbetar på riskkapitalbolaget Verdane Capital Advisors summerar det hela med näthandel mycket bra i artikeln från Dagens Industri. Så här säger han:

Konsumenterna har mycket att vinna på e-handel av dagligvaror, vilket tar upp mycket tid i människors vardag och upplevs som ganska tråkigt

Men det dröjer nog ett tag innan nätet tar över helt – men ett som är säkert, vi är på god väg mot en stor förändring.