Svenskt, naturligt, enkelt och ekologiskt – det är mest populärt vad gäller mode och skönhet just nu. Svenska märken blir allt mer populära både på hemmaplan och utomlands.

10452759-three-colorful-eyeshadows

Svenska skönhetsvårdsprodukter gör succé utomlands, skriver Dagens Nyheter. Det är främst för att man trycker på att de är ekologiska, enkla, närproducerade och naturliga. Var och varannan konsument vill nuförtiden ha bra koll på krämernas ursprung och tillverkningsprocess. Man vill också att det enkla och naturliga ska synas på produkternas förpackning och det är minimalistiskt som gäller. De svenska skönhetsprodukterna marknadsförs visserligen som ekologiska, men de är oftast inte så ekologiska som de ger sken av. De flesta produkterna är faktiskt bara omkring fem procent ekologiska. Produkter kan och andra sidan nästan aldrig vara helt ekologiska, eftersom att de måste ha vatten i sig och vatten klassas inte som en ekologisk vara.

Ekologiskt mode – modernt eller ej?

Det naturliga, ekologiska och enkla har även symboliserat svenskt mode under det senaste årtiondet. Sina glansdagar hade dock det ekologiska modet för några år sedan, mellan 2005 och 2008. Läs mer. Det fanns då ett stort intresse bland både konsumenter och journalister för hållarhet, human tillverkning och ekologi. Många tror att intresset för det ekologiska har svalnat lite i Sverige, eftersom man ser hållbar tillverkning och ekologi som något politiskt. Andra tror att det beror på att vi har uppfattningen om at ekologiskt mode måste ha en bohemisk estetik samt att vi svenskar redan ser oss själva som medvetna och duktiga och därför blir mindre benägna att agera. Faktum är dock att vi inte alls är speciellt medvetna. Enligt Konsumentföreningen i Stockholm, vet hälften av alla svenska konsumenter inte om att klädtillverkning påverkar miljön. Vissa håller inte alls med om att vi svenskar går emot det ekologiska och säger att svenskt mode aldrig har varit grönare. Det har till exempel öppnat en rad olika webbutiker som säljer ekologiska kläder under de senaste åren.

När det kommer till de stora svenska klädkedjorna går de mot att erbjuda alltfler kläder i ekologiskt bomull, rapporterar Metro. De har dock en lång väg att gå och hos de flesta kedjor består mellan 10 och 20 procent av utbudet av ekologiska kläder.